fbpx
Home » Vitamina E și rolurile sale în organism

Vitamina E și rolurile sale în organism

Dr. Maria Dragotă

Autor: Felician Scorobete
0 comentariu 183 vizualizari 5 minute timp estimat

Vitamina E (tocoferolul) este o vitamină liposolubilă (solubilă în grăsimi), care funcționează ca un puternic antioxidant, protejând membranele celulare de acțiunea radicalilor liberi.

Vitamina E cuprinde 8 forme, și anume, alfa-, beta-, gama- și delta-tocoferol și alfa-, beta-, gama- și delta-tocotrienol. Dintre toate aceste forme, însă, alfa-tocoferolul se găsește în cantitatea cea mai mare în organism.

Reacția de peroxidare a acizilor grași polinesaturați din membranele celulare, sub acțiunea radicalilor liberi, duce la leziuni celulare. Vitamina E protejează componentele tututror celulelor din organism de deteriorarea oxidativă, prin legarea de radicalii liberi. De asemenea, inhibă agregarea trombocitelor, aderența monocitelor și proliferarea celulelor.

Expunerea la radiațiile ultraviolete produce stres oxidativ, adică creșterea producerii de radicali de oxigen (liberi) în piele, proces care determină fotoîmbătrânirea cutanată accelerată. Printre semnele acesteia se numără eritemul facial (roșeața feței), ridurile timpurii, îngroșarea pielii, inflamația cutanată, leziunile precursoare ale cancerului de piele. Vitamina E este principalul antioxidant liposolubil care protejează pielea de efectele adverse ale stresului oxidativ, contribuind la buna hidratare, reducerea inflamației, diminuarea ridurilor, a mătreței, a uscăciunii scalpului și a părului etc.

Principalele surse de vitamina E

Organismul uman nu poate produce vitamina E. Aceasta se formează numai în urma proceselor de fotosinteză de la plante și, prin urmare, trebuie consumată din surse externe.

Principalele sursele naturale de vitamina E sunt:

  • uleiurile și unturile vegetale, mai ales uleiurile presate la rece de măsline și de floarea-soarelui, untul de arahide;
  • nucile, migdalele, arahidele, semințele de floarea-soarelui, de susan;
  • boabele de soia;
  • avocado;
  • cerealele integrale;
  • legumele cu frunze verzi, precum spanacul fiert, broccoli fiert, sfecla elvețiană (mangold), kale, ceapa verde, varza;
  • sparanghelul;
  • kiwi;
  • roșiile crude;
  • ardeii grași roșii;
  • peștele gras;
  • ficatul;
  • ouăle.

Cauzele deficitului de vitamina E

Cauzele deficitului de vitamina E pot fi alimentația necorespunzătoare și diversele tulburări care duc la perturbarea metabolismului grăsimilor:

  • prematuritatea: copiii cu greutatea la naștere <1 500 g;
  • fibroza chistică, pancreatita cronică (deficitul enzinei lipază pancreatică);
  • afecțiunile precum colangita biliară primară, colangita sclerozantă primară sau ciroza decompensată (diminuarea secreției de bilă);
  • rezecția intestinul subțire sau afecțiunile acestuia, precum boala Crohn (scăderea absorbției grăsimilor).

Citește și Vitamina D, indispensabilă pentru sănătatea sistemului osteo-muscular

Cum se manifestă clinic deficitul de vitamina E

Deficitul (concentrația sangvină sub 4 mg/l) de vitamina E se poate manifesta clinic prin:

  • tulburări neuromusculare, cum ar fi slăbiciunea musculară, neuropatia, cu dificultate la mers, parestezii (senzația de amorțeală și furnicături), tulburări de coordonare a mișcărilor, diminuarea reflexelor;
  • anemie hemolitică;
  • afecțiuni ale pielii (uscăciune, mătreață, căderea părului);
  • vedere neclară, risc de cataractă;
  • tulburări ale funcțiilor de reproducere (reducerea fertilității) la ambele sexe.

Cum se face suplimentarea cu vitamina E

Suplimentarea vitaminei E la persoanele care prezintă carența acestei vitamine se face doar la indicația medicului, după efectuarea analizei de dozare a vitaminei în sânge. Prima măsură este consumul de alimente bogate în vitamina E.

În farmacii se găsesc diverse produse cu vitamina E, sub formă de  soluții, comprimate, capsule gelatinoase, tablete, pentru administrarea orală. Doza zilnică recomandată de vitamina E la adulți este de 15 mg, administrată în cursul mesei la care se consumă grăsimi, pentru a se putea absorbi cât mai bine din tractul intestinal.

Citește și Vitamina C, esențială pentru organism

Produsele cosmetice care conțin vitamina E sunt sub formă de creme, loțiuni, uleiuri pentru față și corp, șampoane și uleiuri pentru păr.

Formele de vitamina E conținute în produsele farmaceutice sunt: forma naturală (d-alfa-tocoferol); forma semisintetică (esteri ai tocoferolului), forma sintetică (având activitate biologică mult redusă față de forma naturală).

Efectele secundare frecvente ale suplimentării excesive cu alfa-tocoferol (peste 300 mg/zi) includ greață, cefalee (dureri de cap), modificări ale vederii, tulburări gastrointestinale, creșterea ușoară a concentrației de creatinină urinară, risc de accident vascular cerebral hemoragic, enterocolită necrozantă. De aceea, este necesară monitorizarea stării de sănătate prin vizite regulate la medic, care va stabili întreruperea consumului la apariția oricărui simptom sugestiv pentru hipervitaminoza E.

Dr. Maria Dragotă

Bibliografie

Jacquelyn Medina, Vikas Gupta. Vitamin E. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan.

Saliha Rizvi, Syed T. Raza, Faizal Ahmed, Absar Ahmad, Shania Abbas, and Farzana Mahdi. The Role of Vitamin E in Human Health and Some Diseases. Sultan Qaboos Univ Med J. 2014 May; 14(2): e157–e165.

Sursă foto: 123rf.com

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies