fbpx
Home » Cum poți ameliora depresia și anxietatea prin Yoga

Cum poți ameliora depresia și anxietatea prin Yoga

de Lidia Dumitru, profesor Yoga

Autor: Felician Scorobete
1 comentariu 376 vizualizari 10 minute timp estimat

Se pare că este posibil să citești „povestea” fiecărei persoane deja din postura sa. De ce? Pentru că starea noastră fizică este o întruchipare a stării noastre mentale și „toate temerile, speranțele, amintirile și visele noastre pot fi citite în structura și în activitatea corpurilor” (Dinamica Yoga – Godfrey Devereaux, Himalaya Yoga Valley, 2012).

Studiile au arătat că prin practicile Yoga prelungite, de 3 până la 6 luni, se poate reduce nivelul de cortizol și se poate crește nivelul de serotonină. Iar, împreună cu meditația și pranayama, 60% dintre pacienți și-au îmbunătățit somnul, și-au ameliorat simptomele digestive, și-au schimbat dispoziția și s-au bucurat de interacțiuni sociale de calitate.

Cum abordează Yoga problematica depresiei

Abordarea yogică care stă la baza tratamentului depresiei este „cunoașterea faptului că nu există separare”. Cu alte cuvinte, Yoga începe nu cu întrebarea „Ce este în neregulă cu mine?”, ci cu întrebarea ”Ce este bine cu mine?” Maximele, minimele, extremele tuturor emoțiilor sunt aduse în echilibru prin practică.

Este clar că Yoga nu e doar un set de exerciții care întinde și tonifică mușchii, ci „Yoga este sfârșitul tuburărilor minții” (Yoga Sutra I.2). Practic, Yoga este un sistem terapeutic științific, așa cum spune Swami Rama, care, atunci când este practicat cu atenție și cu scop, poate schimba puternic, în mod pozitiv, aspectul fizic și emoțional al unei persoane.

Depresia este cunoscută pentru scăderea motivației, iar Yoga poate oferi un mod blând și plăcut de a realiza un set de posturi și o practică fără judecată. Pentru o persoană care suferă de depresie, sentimentele de tipul lipsei de apreciere și auto-învinovățirii sunt, de cele mai multe ori, o barieră în calea activității fizice. În acea perioadă, este greu te ridici din pat, să te speli sau să mănânci, iar prezența la un curs de Yoga pare a fi un plan nerealist sau un demers aproape imposibil.

Însă, dacă faci un efort și te mobilizezi să ajungi la studioul de Yoga, sentimentul de susținere din partea comunității pe care-l găsești acolo este de neprețuit, ajută la recuperare și la prevenirea reapariției majore a simptomelor de anxietate și depresie. Mișcările controlate, concentrate, exercițiile de respirație, meditația, toate acestea te ajută să-ți limpezești mintea și să întărești conexiunea corp-minte. Yoga are un rol activ în ameliorare și chiar în vindecare, dar, evident, asta nu exclude recomandările specializate ale unui psihoterapeut. Împreună, acestea lucrează pentru ca tu să îți recapeți libertatea de a fi TU, fără anxietăți și depresie.

Deși folosim, de obicei, Yoga pentru a atrage mintea spre interior, în timpul depresiei și anxietății, scopul este să-i transforme pe oameni și viziunea lor asupra lumii din exterior. Încetinind avalanșa gândurilor prin intermediul respirației, vom putea facilita autoacceptarea. Cu alte cuvinte, prin practicarea Yoga, devenim mai liniștiți și mai ancorați.

Folosește Yoga ca pe un instrument de self help pentru depresie și anxietate!

Când pășești pe salteaua de Yoga, îți aduci aminte de acea stare de întreg, iar practica parcă te curăță și te eliberează de tot ceea există în afară și te recentrează în starea ta naturală.

Când înveți pentru prima oară o postură și te miști în ea, nu poți să te mai gândești la nimic. Pentru a învăța postura, mintea trebuie să se concentreze asupra detaliilor alinierii. Ulterior, când ești în poziție și îți lași mintea să fie absorbită de senzațiile din corp, ești foarte departe de preocupările zilnice.

Deja de la prima ședință de Yoga poți experimenta un nou și până atunci necunoscut sentiment de lejeritate și de siguranță. Asana, meditația, pranayama te ajută la echilibrarea emoțiilor, la a avea o stare de spirit mai bună și, astfel, la a putea să faci față mai ușor anxietății și atacurilor de panică. Un rol important îl are și și comunitatea, energia și sprijinul pe care îl primești, chiar dacă cei din afară nu știu ce se întâmplă în interiorul tău.

Înveți, treptat, să trăiești ancorat în momentul prezent, să elimini grijile din trecut și pentru viitor, iar mintea să îți fie mai calmă ca niciodată. Este imens ceea ce obții, iar cei care suferă de depresie și anxietate înțeleg cel mai bine.

În mai puțin de o lună de practică Yoga, apar schimbări în ritmul și în stilul de viață, în starea de spirit, iar pe termen lung această disciplină devine un instrument al tău propriu cu care vei putea preveni alte posibile momente de anxietate.

Poziții de Yoga recomandate în anxietate

„Corpul de astăzi nu este altceva decât acumularea trecutului, emoțiilor și gândurilor”, spune Gregor Maehle în cartea Ashtanga Yoga – Practice and Philosophy.

Practicând asane, deschidem fizic diferite zone ale corpului, ocolind, în esență, neocortexul, care este partea gânditoare, conștientă a creierului, și vizând părțile instinctuale, subconștiente ale creierului, care sunt legate direct de corp. În Yoga se știe de mult că eliberările emoționale pot proveni din deschiderea anumitor părți ale corpului. Yoghinii au experimentat o eliberare emoțională semnificativă din back bend-uri profunde sau din deschiderea șoldurilor.

Iar simpla eliberare a tensiunii fizice poate atenua senzația de stres și anxietate. Pranayama și în special tehnicile Nadi Shodana și Bhramari sunt puternice în prevenirea depresiei. Nadi Shodana echilibrează părțile stângă și dreaptă ale creierului și, de asemenea, echilibrează nivelurile chimice din creier, în special cortizolul și serotonina.

Nadi Shodhana Pranayama mai este denumită „respirația alternativă pe nări” și este, de obicei, utilizată pentru a purifica și a echilibra cele două canale energetice, yin și yang, pentru a obține o stare de liniște asupra copului și minții.

Tehnica Bhramari, utilizată înainte de culcare, ajută la un somn mai bun și reduce insomniile. Bhramari pranayama este unul dintre cele mai bune exerciții de respirație pentru a-ți elibera, singur, tensiunea mentală și stresul.

Iată mai jos și câteva din posturile care ajută la eliminarea sau diminuarea stărilor de anxietate!

Balasana

Poziția copilului este considerată, în Yoga, o formă de odihnă, ajută la inducerea relaxării prin încurajarea unei respirații stabile și conștiente, cu efect calmant la nivelul sistemului nervos. Prin urmare, efectele sale sunt de ajutor în ameliorarea simptomelor specifice anxietății.

Postura în sine este eficientă în eliberarea tensiunii resimțite la nivelul spatelui, gâtului și umerilor, regiunile corporale în care tensiunile se acumulează cel mai mult.

Vrksasana

Poziția copacului antrenează echilibrul corporal, îmbunătățește capacitatea de concentrare și starea de alertă, cu scopul de a distrage atenția de la gândurile anxioase și redirecționarea acesteia către senzațiile corporale.

Viparita Karani

Poziția semiînclinată a acestei posturi, combinată cu respirația controlată, conduce la o încetinire a corpului. Acest lucru se traduce prin încetinirea bătăilor inimii, ceea ce conduce la relaxare și ajută la ameliorarea anxietății, stresului și insomniei.

Sirsasana

Această poziție este mai dificil de pus în practică, însă oferă beneficii importante în reducerea nivelului de anxietate. Îmbunătățește circulația sângelui în corp și direcționează atenția către respirație și către senzațiile corporale. Fluxul de sânge abundent care ajunge la nivelul capului determină eliminarea mai eficientă a toxinelor din glandele suprarenale, proces asociat de către cercetători cu ameliorarea depresiei. Personal, a devenit poziția mea preferată, pentru că îmi oferă o stabilitate și o încredere de sine neașteptată.

Lidia Dumitru este profesor de Yoga, are experiență de peste 15 ani în mediul corporate, fiind om de comunicare și antreprenor. Din dorința de a se vindeca de durerile acute de spate, a început să practice Yoga, iar din 2020 a devenit profesor de Yoga recunoscut de Yoga Alliance International. Cursurile sale de yoga cuprind exerciții de respirație, meditație și posturi pentru o coloană sănătoasă, pentru flexibilitate, pentru întărirea musculaturii spatelui.

sursă foto: Lidia Dumitru

Citește și

Ayurveda și Yoga îți pot crește imunitatea

Ashtanga Yoga reîntinerește corpul și mintea

Poziții de yoga pentru flexibilitatea șoldurilor

1 comentariu

Cum poți ameliora depresia și anxietatea prin Yoga • Lidia Dumitru 18 ianuarie 2024 - 12:43 pm

[…] Cum poți ameliora depresia și anxietatea prin Yoga Share On […]

Raspunde

Lasa-ne un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și utilizarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Articole similare

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. Accepta Mai multe

Politica de cookies

Noua editie este aici!

Descopera cele mai recente articole si grabeste-te sa fi printre primii cititori. Nu rata noutatile si informatiile exclusiviste.

Revista poate fi achizitionata de la distribuitorii de presa sau online de pe siteul www.publisol.ro